مطالب اضطرابمطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ (0 تا 100)

فرق اضطراب و استرس در روانشناسی

تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی بسیار واضح است، اما بسیار از مردم نمی دانند فرق استرس و اضطراب چیست و چطور باید آنها را تشخیص داد؟ اولین قدم برای درمان این اختلالات در جلسات مشاوره استرس تشخیص توسط متخصص است. با این حال درک تفاوت اضطراب و استرس آسان نیست، اما در این مطلب سایت مشاوره آنلاین ویکی روان به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

پیش از شروع پیشنهاد می کنیم حتما مقاله اضطراب چیست را در سایت ویکی روان مطالعه کنید. شناخت این معانی باعث می شود دید بهتری نسبت به تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی داشته باشید.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

در ادامه قصد بررسی تفاوت استرس و اضطراب را داریم، با مجله روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

این دو اختلال بخشی از یک واکنش بدنی هستند و علائم مشابهی دارند. این یعنی جدا کردن آن ها می تواند سخت باشد. استرس معمولا کوتاه مدت و در پاسخ به یک تهدید شناخته شده است. اضطراب می تواند باقی بماند و گاهی اوقات به نظر می‌رسد که هیچ چیزی آن را تحریک نمی کند.

اضطراب واکنش خاص فرد به احساس استرس است! منشا اضطراب بر خلاف استرس داخلی است. اضطراب معمولا با احساس مداوم دلهره یا ترس در موقعیت هایی که تهدید کننده نیستند مشخص می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چرا شناخت فرق استرس و اضطراب اهمیت دارد؟

وقتی به دنیای درمان اختلالات و چالش های روانی قدم می گذاریم، مهم ترین قدم تشخیص است. بعضا تشخیص ابتدایی توسط مراجعین انجام می شود. آنها از احساسات خود اطلاع دارند و به دلیل تناقض در آنها به مشاور روانشناس مراجعه می کنند.

شناخت علمی درباره تفاوت های استرس و اضطراب توسط مردم باعث می شود تشخیص اولیه دقیق تر بوده و روند جلسات روان درمانی با سرعت بیشتر طی شود. به همین دلیل روانشناسی تاکید می کند عموم مردم بدانند چه تفاوت هایی بین استرس و اضطراب وجود دارد تا برای درمان سریعا اقدام کنند. پس باید بدانیم استرس چیست و چه زمانی درگیر آن می شویم؟

فرق استرس و اضطراب به زبان ساده

بین استرس و اضطراب مرز مشخصی وجود دارد. همانطور که بیان شد هر دو واکنش‌ های احساسی هستند، اما استرس معمولا توسط یک محرک خارجی ایجاد می شود.

محرک می تواند کوتاه مدت باشد، مانند ضرب العجل کاری یا دعوا با یکی از عزیزان یا بلند مدت مانند ناتوانی در کار، تبعیض یا بیماری مزمن. افراد تحت استرس علائم روحی و جسمی مانند تحریک پذیری، خشم، خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و مشکل در خواب را تجربه می کنند. که در مقاله علائم استرس در ویکی روان توضیح داده شده است.

از سوی دیگر اضطراب با نگرانی های مداوم و بیش از حد تعریف می شود که حتی در نبود یک عامل استرس زا نیز از بین نمی روند. اضطراب منجر به مجموعه‌ یکسانی از علائم به عنوان استرس می شود مانند بی خوابی، مشکل در تمرکز، خستگی، تنش عضلانی و تحریک پذیری که از آنها تحت عنوان علائم اضطراب هم یاد می شود.

به طور کلی، استرس پاسخی است به یک علت بیرونی، مانند فشار کار در محل کار یا مشاجره با یک دوست و معمولا پس از حل شدن مشکل فروکش می کند.

از آنجا که استرس ناشی از عوامل بیرونی است، مقابله با این عوامل می تواند کمک کننده باشد. اگر استرس مزمن و طولانی مدت را تجربه می کنید، راه های زیادی برای مدیریت و کاهش علائم آن وجود دارد، از جمله فعالیت بدنی، تمرینات تنفسی، خواب کافی و وقت گذاشتن برای ارتباط با دیگران. برای اطلاع بیشتر به مقاله راه های کاهش استرس در ویکی روان مراجعه کنید.

مهم ترین تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی

علائم استرس ناگهانی
علائم استرس ناگهانی

استرس و اضطراب هر دو واکنش بدن به اتفاقات پیرامون یا حتی افکار مخرب درونی هستند. یعنی هورمون های استرس در شرایطی خاصی ترشح می شوند که نتیجه آن ایجاد احساس تشویش، دلهره و نگرانی است.

هر بار میزان تجربه این احساسات بنابر سختی موقعیت متفاوت خواهد بود. نتیجه بروز استرس در افراد می تواند شامل

  • تعریق
  • میل به خروج از محیط بسته
  • نگرانی
  • عدم تمرکز
  • و بسیاری دیگر از علائم استرس

با این حال پیدایش استرس بسیار سریع بوده و ابتلا به آن زمان زیادی نمی برد و شرایط استرس زا مهم ترین علل پیدایش این احساسات ناخواسته هستند. از نظر روانشناسی، اضطراب واکنش خاص فرد به استرس است که منشا آن درونی است. اضطراب معمولا با «احساس مداوم نگرانی یا ترس» در موقعیت هایی که واقعا تهدید کننده نیستند، مشخص می شود. برخلاف استرس، اضطراب حتی پس از گذشت یک نگرانی نیز ادامه دارد.

در موارد شدیدتر، اضطراب به یک اختلال اضطرابی تبدیل می‌شود و شایع ترین مساله سلامت روان در اختلالات اضطرابی به روش های مختلفی طبقه بندی می شود:

استرس مقدمه ای برای بروز اضطراب است

انواع استرس از فشارها و سختی های زندگی بوده و تحت فشار بودن فرد، باعث ترشح هورمون آدرنالین می شود که باقی ماندن این هورمون در بدن باعث ایجاد افسردگی، فشار خون و دیگر تغییرات منفی در بدن خواهد شد.

اگر در فردی استرس به وجود آید و این استرس شدت پیدا کند و ماندگار شود، به صورت یک مشکل روز به روز زیادتر می شود برای فرد و اطرافیان او ایجاد ناراحتی می کند.

دیگر تفاوت استرس و اضطراب این است که استرس مانع از پیشرفت در کارها و همچنین سد راه می گردد و بیماریهای متعددی را برای شخص ایجاد خواهد کرد، یعنی استرس به اضطراب تبدیل شده است.

حتما بخوانید

برای روشن سازی تفاوت استرس و اضطراب باید بگوییم:

هرگاه استرس، که به آن فشار روحی و یا فشار روانی گفته می شود، در مواقع تنش زا باعث فشارهای جسمی روانی شود می گویم اضطراب به وجود آمد است (یعنی از حد تعادل و نرمال خارج شود).

مثلاً دانش آموزی برای امتحان استرس دارد ولی به موقع سر جلسه حاضر می شود و امتحان می دهد و نمره خوب هم می گیرد، این استرس هیچ مشکلی برای او ایجاد نکرده است بلکه به آن استرس مثبت یا مفید هم گفته می شود! ولی اگر نتواند سر جلسه حاضر شود و یا در سر جلسه دچار حالت تهوع، لرزش، تپش قلب شود تمام اطلاعات او دچار اختلال می شود.

در این حالت او دچار اضطراب شده است که از استرس شدیدتر بوده و اثرات مخرب بیشتری به همراه دارد. این ساده ترین تفاوت استرس با اضطراب است. با این حال فرق بین اضطراب و استرس به عوامل بسیار دیگری مربوط می شود که در ادامه توضیح می دهیم.

تاثیر عوامل خارجی بر تفاوت استرس و اضطراب

در بررسی تفاوت استرس و اضطراب باید گفت استرس معمولا توسط یک عامل خارجی و استرس دهنده بوجود می آید اما اضطراب می تواند حاصل

  • تداوم عوامل استرس زا
  • نشخوارهای فکری (فکرهای منفی زیاد)
  • تاثیرات جسم از استرس های مداوم
  • تاثیرپذیری از شرایط محیطی
  • کمبود عزت نفس

باشد که بیشتر به عوامل درونی مربوط هستند.

در هر صورت بهترین راه مقابله با اضطراب و آشنایی با روش های پیشگیری از آن شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی درمان اضطراب آنلاین یا حضوری می باشد، چون مشاور روانشناس کمک می کند دلایل بروز اضطراب و استرس را بررسی و با روش های غلبه بر آنها آشنا شوید.

تفاوت نگرانی و اضطراب چیست؟

استرس باعث کاهش وزن میشه

سوالات زیادی در بخش مشاوره ویکی روان مطرح می شود که فرق استرس و اضطراب با ترس و نگرانی چیست؟

نگرانی، خود یک نوع استرس است که پس از برطرف شدن عوامل استرس دهنده نیز ادامه یافته و باعث احساس درماندگی، خشم، نگرانی و عصبی بودن فرد خواهد شد، با این حال عوامل استرس دهنده هر فرد با دیگری تفاوت دارد.

نگرانی، معمولا یک نوع احساس ترس و دلواپسی است که با بد اندیشی همراه بوده و این احساس معمولا شناخته نخواهد شد. راه های درمان دلشوره و نگرانی کم نیستند، اما شباهت هایی با غلبه بر استرس دارند. استرس، راهی است که به بدن و ذهن کمک می کند تا بتواند نسبت به عوامل برهم زننده تعادل در زندگی واکنش نشان دهند.

همه در معرض استرس و اضطراب هستند؟

برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد استرس بوده و حتی برای آنها تصمیم گیری روزانه هم مشکل خواهد بود، برای مثال انتخاب غذا برای شام یا خرید محصول مورد نظر از مغازه برای این افراد امری دشوار می باشد. از سوی دیگر افرادی وجود دارند که تحت استرس، خلاقیت آنها افزایش می یابد.

آزمایشات در مورد فرق استرس و اضطراب نشان داده که مادران، دارای سطح استرس بیشتری نسبت به دیگران بوده و این به دلیل وجود هورمون هایی در خون آنها می باشد. استرس مادران شایع بوده و در سطح جهان دیده می شود.

باید توجه داشت که این به معنی نبود استرس در دیگر زنان نبوده و تنها دارای استرس کمتری نسبت به مادران می باشند، به همین دلیل، بهتر است مادران به برنامه ریزی برای زندگی خود اقدام کرده و خود را برای رویارویی با مشکلات روزانه آماده کنند. از سوی دیگر، نگرانی، یک حالت دلواپسی بوده و بسیاری از افراد در مواقعی حساس مانند بیماری یا داشتن آزمون یا مصاحبه، این حالت را تجربه خواهند کرد که استرس مردان یکی از آنها است.

به همین دلیل، نگرانی در افراد حسی رایج بوده و گاهی اوقات نیز می تواند امری مثبت باشد.

با این حال، استرس در زندگی بیشتر افراد تاثیری منفی داشته و بروز نشانه های استرس مزمن و مفرط برای طولانی مدتی اغلب با حالات روانی مانند افسرگی در ارتباط می باشد.

نگرانی های مضمن و شدید، طبیعی نبوده و این نوع نگرانی ها، پس از برطرف شدن عامل نیز باقی مانده و کارهای روزمره را مختل خواهند کرد. نشانه های فیزیکی نگرانی، به علت ارسال سیگنال هایی از مغز به بدن، برای افزایش آمادگی بوجود می آیند که این امر، واکنش بدن نسبت به عوامل بیرونی را سریع تر خواهد کرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا می دانیم تفاوت استرس و اضطراب چیست و هر دو قسمتی از زندگی انسان هستند، اما طولانی شدن دوران ابتلا می تواند به زندگی فرد آسیب وارد کند. درک تفاوت های بین استرس و اضطراب برای مدیریت خوب سلامت روان حیاتی است. چه در حال تجربه استرس باشید و چه اضطراب، ضروری است که برای یافتن موثرترین گزینه های درمانی و زندگی شاد و سالم به دنبال کمک و حمایت باشید.

اگر مطمئن نیستید که استرس یا اضطراب را تجربه می کنید یا می خواهید با کسی در مورد علائم تان صحبت کنید، برای حمایت و راهنمایی به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر از هر گونه استرس یا اضطراب رنج می برید تا مدیریت آنها براتان دشوار شده است می توانید در سایت ویکی روان، جلسه مشاوره روانشناسی به شکل صوتی و تصویری از سراسر دنیا برگزار کرده و قدمی بزرگ در جهت کاهش نگرانی های خود بردارید.

مشاوره آنلاین استرس و اضطراب

نیایش مسلمیان

نیایش مسلمیان، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،مشاوره خانواده ، ارتباط موثر ، روابط عاطفی عضو تیم تحریره روانشناسان ویکی روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا