تربیت فرزنددین و فلسفه

آموزش دین به بچه ها و فرزندان

آموزش دین به بچه ها از نکات مورد توجه اکثر والدین است. از آنجا که عقاید ریشه در تفکرات انسان دارند، از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردارند.

اهمیت آموزش دین به بچه ها

علم روانشناسی بیان می کند که تمام احساسات و رفتارهای ما از تفکرات ما حاصل می شوند. یعنی ما همانگونه که فکر می کنیم احساس می کنیم. و همینطور همانگونه که احساس می کنیم رفتار می کنیم.

این نظریه علمی همچنین با نظریه دین مبین اسلام تطابق دارد و در کتاب خداوند و احادیث پیامبر و اهل بیت، سخنان زیادی در باب اهمیت تفکر ذکر شده است.

آنجاییکه امام علی (ع) می فرمایند:

هیچ عبادتی مانند فکر کردن نیست ایشان می خواهند این نکته را نشان بدهند که حتی عبادت خداوند، ریشه در تفکر انسان دارد. این بزرگوار با ذکر این سخن همچنین سعی در آن دارند که انسان ها را به تفکر بیشتر دعوت کنند و انسانها را اهل اندیشه سازند.

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

آموزش دین به بچه ها

زمینه سازی تربیتی در جهت رشد فکری فرزندان، از ملزومات اولیه تربیت آنهاست. یکی از مسائل مهم در زمینه آموزش دین و مسائل اعتقادی، رعایت اصل آزادی در تفکر است که زمینه ساز حس حقیقت جویی در فرزندان می شود.

خداوند متعال درباره اهمیت مسئله آزادی انسان ها در تفکرات و اعتقادات می فرماید:

(لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ من الغیّ) یعنی در انتخاب دین هیچگونه اکراه و اجباری وجود ندارد زیرا راه درست از بیراهه مشخص شده است.

همچنانکه ما در نظر داریم، رسیدن به قدرت تشخیص حق از باطل، تنها در بستر آزادی تحقق می یابد. و زمانی می توانیم یک فرزند سالم داشته باشیم که آنها را در تفکراتشان آزاد بگذاریم.

اما آنچه مانع از رسیدن انسان ها به حقیقت می شود،‌ آموزش دین غلطی است که خارج از محور تفکرات و تواناییهای فرزندان، به صورت یکطرفه به آنها القاء می شود. و به همین علت است که در دنیای امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از فرزندان با عقاید مذهبی والدینشان مخالفت می کنند.

یکی از مهمترین علل به وجود آمدن عقاید و رفتارهای ضد دینی، پاسخ دادن ناخودآگاه به فشارها و اجبارهایی است که در دوران کودکی توسط والدین بر فرزندان تحمیل شده است.

این در حالی است که فرزندان پس از سن بلوغ دوست دارند آزادانه و مستقل بیاندیشند و هرآنچه مانع آزادی تفکر آنها شود، دشمن خود می نامند و با آن مخالفت می کنند.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا